Rörelsernas hemsida
Åtta unga rörelser i Katolska kyrkan presenterar sig


Couples for Christ
Focolare
Karismatiska förnyelsen
Marialegionen
Tro och ljus
Neokatekumenal vandring
Schönstatt

Bakåt ] Hem ] Nästa ]

Focolarerörelsen

Låta Jesus vara närvarande i Kyrkan och i samhället genom den ömsesidiga kärleken.
Gå mot förverkligandet av det universella broderskapet mellan alla människor, med Honom mitt ibland oss, i en öppen dialog med alla.


Focolarerörelsen är en internationell katolsk lekmannarörelse som spridits till kristna från alla kyrkor. Den föddes under andra världskriget i Italien. Chiara Lubich och hennes unga vänner grips av Guds kärlek. De väljer honom som sitt livs ideal. Jesu ord i Nya Testamentet talar till dem på ett helt nytt sätt och de börjar leva bibelorden praktiskt i vardagen: “Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra” (Joh 13:34), ”Vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig” (Matt 25:40). I en konkret tjänst till medmänniskorna växer rörelsen fram spontant, utan några mänskliga planer. 

De förstår att den nya glädje och det ljus de upplever genom att leva Guds ord beror på Jesu närvaro i deras mitt, enligt hans löfte: “Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem” (Matt 18:20). De delar allt med varandra, både andligt och materiellt. 

Dialog med alla
När Focolarerörelsen så småningom spreds utanför Italien fick man kontakt även med andra kristna, som med glädje anslöt sig. Så utvecklades en “livets ekumenik”. Idag omfattar rörelsen flera miljoner människor över hela världen, vuxna och barn, ungdomar, präster och ordensmänniskor. Även muslimer, judar och andra troende är engagerade, liksom människor av god vilja utan någon religiös övertygelse. 
Utifrån den radikala kristna kärleken söker rörelsens medlemmar, i öppen dialog med alla människor, bidra till den mänskliga familjens enhet, i enlighet med Jesu bön: “att de alla skall bli ett” (Joh 17:21). 

Mitt i världen
Ett tjugotal focolare-byar runt om i världen vittnar om ett samhälle baserat på den kristna kärleken. Inom ekonomi, politik, media och många andra områden har människor fått ljus för att verka som kristna i sitt yrkesliv och även för en förnyelse av vetenskaperna.

Till Sverige kom Focolarerörelsen 1966. I olika städer möts människor för att dela erfarenheter kring det levda ordet - vuxna, barn, ungdomar och familjer. Det finns två kommuniteter i Stockholm. En månatlig bibelkommentar utges, ’Ord att leva’ och en liten tidskrift, ’Enad Värld’. Det årliga sommarmötet, Mariapoli, är öppet för alla. 


Kontaktpersoner i Sverige: 
Focolare (kv) - Östrandsvägen 35, 122 43 Enskede, tel. 08 – 81 21 15 
Focolare (m) - Ramviksvägen 216, 122 64 Stockholm, tel. 08- 612 78 98 
Hemsida Sverige: www.focolare.se 
Hemsida internationellt: www.focolare.org 
 

 Isidor nätverk och Data  Katolskt fönster